Przygotowanie nowych nart.

Smarowanie, ostrzenie, regeneracja, konserwacja, narzędzia

Przygotowanie nowych nart.

Nieprzeczytany postprzez WW » 21 lis 2012, 09:18

Witam

Jak przygotować narty prosto ze sklepu?
Pozdrawiam
WW

Za ten post autor WW otrzymał podziękowanie od
Fun
Avatar użytkownika
WW

Przyjaciel
 
Posty: 229
Obrazki: 0
Dołączył(a): 31 maja 2012, 14:56
Lokalizacja: Łódź
Flagi narodowe:
Poland
Podziękował : 14 razy
Otrzymał podziękowań: 106 razy
Imię: Wojtek
GG: 978858
Narty: Są: K2 Bolt 186 cm.
Ulubiony stok: Dolomity, Sella Ronda.
Dni na nartach 2012/2013: 0
Dni na nartach 2013/2014: 0
Dni na nartach 2014/2015: 0

Reklama

Re: Przygotowanie nowych nart.

Nieprzeczytany postprzez Fun » 21 lis 2012, 09:38

Ja napiszę jak ja robię...narty fabrycznie nowe są ostrzone fabrycznie i smarowane,ale niestety teoretycznie...to znaczy mają smar techniczny na ślizgach,który przy okazji zabezpiecza ślizgi od wysychania podczas leżakowania narty na sklepie bądz magazynie.Krawędzie też są ostrzone przez producenta,ale na jaki kąt :scratch ....to bywa różnie raz 90 stopni raz 89...to zależy od firmy o podniesieniu krawędzi nie wspomnę.

Najlepiej moim zdaniem pójść do dobrego serwisu "ręcznego" !!....i nasmarować narty na gorąco i naostrzyć krawędzie ręcznie nie maszynowo.Wiązania to w zależności jaki jest system można samemu ustawić i siłę wypięcia DIN i rozstaw do buta.

To tak ogólnie z nówkami robię,pewnie są jakieś inne zabiegi,któś pewnie coś doda swojego Wojtku.Oczywiście można na nówkach wyjechać prosto na stok,ale zalecam niewątpliwie przynajmniej smarowanie na gorąco jeśli już nie chce się ostrzyć krawędzi choć krawędzie to podstawa jazdy na aktualnych Twoich nartach ;)
Jak myślisz tak żyjesz....Dekalog FIS
Ośrodki narciarskie w których byłem: Stubai , Livigno , Saalbach , Maso Corto , Kaprun , Zell am See , Mlode Buky , Rohace Spalena , Białka Tatrzańska, Szczyrk, Nowa Osada, Wisła , Korbielów , Zakopane , Bukowina Tatrzańska , Wierchomla , Oravice , Chopok , Łomnica Tatrzańska , Splinderowy Młyn , Zuberec , Habovka , Hinterglemm , Leogang , Karpacz , Zieleniec , Istebna , Ustroń , Zwardoń , Koniaków , Zawoja , Rabka , Krynica Górska , Słotwiny.Ośrodki narciarskie w których bym chciał być: Kronplatz , Mayrhofen , Tux , Hintertux , Sölden , Obergurgl , Ischgl , Obertauern , Wolkenstein , Selva , Santa Christina , Sankt Ulrich , Arabba , Colfosco , Canazei , Cortina , Sulden , Cervinia , Zermatt , Samnaun ,St Moritz , Kappl , Espace Killy , Val Thorens , Les Deux Alpes , Tignes , i całe Dolomity czego życzę wszystkim fanom narciarstwa ....SkiTime.pl
Avatar użytkownika
Fun

Fanatyk
 
Posty: 1501
Obrazki: 0
Dołączył(a): 21 lut 2011, 18:16
Flagi narodowe:
Poland
Podziękował : 768 razy
Otrzymał podziękowań: 409 razy
Imię: Paweł
GG: 26362164
Narty: różne
Ulubiony stok: Tam gdzie biało...
Dni na nartach 2012/2013: 0
Dni na nartach 2013/2014: 0
Dni na nartach 2014/2015: 0

Re: Przygotowanie nowych nart.

Nieprzeczytany postprzez WW » 21 lis 2012, 10:33

Witaj

Co do ostrzenia krawędzi to ... już się o nie skaleczyłem. <szok>
Ostre jak brzytwy.
Co do kąta ostrzenia, 89 czy 90, to dla mnie demagogia. Z jednej strony masz dokładność do jednego stopnia a z drugiej, niejednorodny, nierówny i o zmiennej twardości materiał, jak śnieg. Zatem różnica jednego stopnia przy wysokości ścianki krawędzi 2 mm, moim zdaniem nie ma żadnego znaczenia. Poza Tobą i Jackiem, i może jeszcze kilkoma zawodnikami, nikt nie wyczuje różnicy. Zwłaszcza ja. Także dla mnie jest to abstrakcja.

Smarowanie. Tu nie wiem, bo pierwsze nowe narty kupiłem od Byrskiego, a po nim poprawiać nie trzeba , drugie nowe narty - to te, stąd pytanie.
Sklep twierdzi że "fabrycznie nasmarowane, naostrzone, gotowe do jazdy". Pod palcami coś się wyczuwa, ale mało. Czy potraktowanie gorącą parafina załatwi sprawę smarowania nowych?
Co znaczy nasączanie ślizgów i jak się to robi?
Pozdrawiam
WW
Avatar użytkownika
WW

Przyjaciel
 
Posty: 229
Obrazki: 0
Dołączył(a): 31 maja 2012, 14:56
Lokalizacja: Łódź
Flagi narodowe:
Poland
Podziękował : 14 razy
Otrzymał podziękowań: 106 razy
Imię: Wojtek
GG: 978858
Narty: Są: K2 Bolt 186 cm.
Ulubiony stok: Dolomity, Sella Ronda.
Dni na nartach 2012/2013: 0
Dni na nartach 2013/2014: 0
Dni na nartach 2014/2015: 0

Re: Przygotowanie nowych nart.

Nieprzeczytany postprzez skispa_pl » 22 lis 2012, 09:00

FUN: masz rację odnośnie smaru technicznego. Zatyka on strukturę nart i żeby zaaplikować inny, docelowy smar, należy najpierw oczyścić ją bardzo dokładnie.
Ww: jeśli się skaleczyłeś o krawędzie, może to znaczyć, że są po prostu nierówne. Oprócz tego, że powinny być ostre, muszą być bardzo dobrze wypolerowane – wtedy są jak brzytwy, ale tylko dla śniegu. Powinieneś móc przejechać palcem od góry do dołu, nie wyczuwać żadnych nierówności i zrobić to bez uszczerbku dla zdrowia 
Kąty ostrzenia to nie demagogia. Sorry, ale argument z nierównością podłoża to kula w płot. Ściankę krawędzi masz owszem 2mm, ale jakie masz ramię siły? Jaki masz nacisk przy masie narciarza równej kilkadziesiąt kilo i stosunkowo małej powierzchni pracującej krawędzi? Przy takich parametrach niewielka zmiana kąta jest może mało wyczuwalna, ale bardzo wyczuwalna jest jego niejednolitość. Gwarantuję ci, że jakbyś przejechał się na zwichrowanej narcie (np. 87 st. Z przodu, 90 st. Pod butem, 88 z tyłu), od razu poczułbyś, że coś jest nie tak.
Uwaga ogólna: mniejsze kąty (np. 87) lepiej trzymają na lodzie, większe (np. 89) wyczuwalnie wolniej się tępią.
Ja zalecam (i stosuję w większości przypadków) kąt 88 st. z boku + podwieszenie krawędzi na całej długości narty 0,5 st. od spodu.

A teraz po kolei, jak to się robi u nas z nowymi nartami:
- zdejmujemy ABS (boczna ścianka nad krawędzią, której nadmiar uniemożliwia naostrzenie krawędzi. Trzeba te krawędzie wyeksponować, w przeciwnym razie pilniki ślizgają się po tej warstwie plastiku, zamiast precyzyjnie ciąć krawędź pod określonym kątem.
- Zakładamy pożądany kąt boczny. Trzeba pamiętać o tym, że boczny kąt krawędzi, jaki zakłada fabryka, niekoniecznie może odpowiadać naszym preferencjom, umiejętnościom, czy przeznaczeniu nart. Nowoczesne, taliowane narty oraz współczesna, cięta jazda, oparta na głębokim wychyleniu do środka skrętu, sprawiają, że optymalny kąt ostrzenia jest mniejszy niż 90 stopni. Przyjmuje się, że amatorzy powinni mieć narty naostrzone na kąt 88-89 stopni, chyba, że mowa o znakomicie jeżdżących narciarzach, którzy w swoich slalomkach powinni mieć kąt boczny 87 stopni. Każde ostrzenie nart kończymy polerowaniem krawędzi na mokro pilnikami diamentowymi.
- Tuning krawędzi – to podwieszenie krawędzi od spodu, zgodnie z preferencjami. Polecam amatorski kąt 0,5 st. Ja tuning wykonuję tylko pilnikami diamentowymi, gdyż chodzi tylko o założenie kąta na samym rancie krawędzi, nie na całej szarości.
- Doprowadzamy do ładu ślizg narty. W tym miejscu warto porównać ślizg do nowej opony, na której widnieją „włoski”, stanowiące warstwę ochronną. Analogicznie, na spodach naszych nart znajdują się polietylenowe „mikro-włoski”, które należy usunąć. Wykonuje się to dwuetapowo: najpierw mechaniczne (szczotkując narty geowłókniną Fibertex, na zmiane z miedzianą szczotką), następnie termiczne (smarując ślizgi twardym smarem, który uniesie pozostałe „mikro-włoski”, dzięki czemu bardzo łatwo ściągniemy je cykliną razem z zastygniętym smarem). Następną czynnością, której dokonujemy serwisant, jest wielokrotne smarowanie nart „na gorąco”, dzięki czemu po pierwsze czyścimy jeszcze na gorąco strukturę, po drugie natłuszczamy oraz zabezpieczamy ją przed utlenieniem. „Uczymy” je obficie chłonąć smar.
- Wygrzewanie nart, o którym pisze WW. Do tego służy termopokrowiec. Smarujemy narty na gorąco specjalnym smarem bazowym (bardzo miękkim), następnie umieszczamy je w termopokrowcu na kilka godzin. Narty chłoną parafinę w stałej temperaturze 60 st. – dzięki temu jest ona w postaci płynnej i jest w stanie głębiej wniknąć w strukturę. Zastępuje to wielokrotne (mówi się o 10-ciokrotnym) smarowanie nart na gorąco. Dzięki takiemu zabiegowi narty wolniej się utleniają, są szybsze i znacznie lepiej chłoną smary. Wygrzane narty widać gołym okiem - tłuściutkie jak pupcia niemowlaczka ;)
Po takim zabiegu narty cyklinujemy, bardzo dokładnie szczotkujemy strukturę i aplikujemy na gorąco docelowy smar (ja zwykle smaruję średnią, fioletową bazą Briko Maplus). Jeśli narty mają podróżować, nie cyklinujemy.


Piszę przed śniadaniem, więc o czymś mogłem zapomnieć, bom głodny ;)
http://www.skispa.pl - ręczny serwis narciarski - Warszawa Ursynów
http://www.skikurier.pl - serwis narciarski door 2 door
http://www.natyczki.pl - szkolenia narciarskie na tyczkach

Za ten post autor skispa_pl otrzymał podziękowania - 2
Fun, van
Avatar użytkownika
skispa_pl

Ekspert
 
Posty: 19
Dołączył(a): 24 gru 2011, 12:22
Flagi narodowe:
Poland
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 27 razy
Imię: Marcin
GG: 2121144
Narty: Voelkl GS Speedwall 12/13 FIS, Voelkl SL Speedwall 12/13 FIS
Ulubiony stok: Genziana (Włochy)
Dni na nartach 2012/2013: 0
Dni na nartach 2013/2014: 0
Dni na nartach 2014/2015: 0

Re: Przygotowanie nowych nart.

Nieprzeczytany postprzez Fun » 22 lis 2012, 14:43

Ja bym to tak podsumował...nic dodać nic ująć :ok :ok :ok i zawsze można oprawić w ramkę :)


Warto Zapamiętać!A teraz po kolei, jak to się robi u nas z nowymi nartami:
- zdejmujemy ABS (boczna ścianka nad krawędzią, której nadmiar uniemożliwia naostrzenie krawędzi. Trzeba te krawędzie wyeksponować, w przeciwnym razie pilniki ślizgają się po tej warstwie plastiku, zamiast precyzyjnie ciąć krawędź pod określonym kątem.
- Zakładamy pożądany kąt boczny. Trzeba pamiętać o tym, że boczny kąt krawędzi, jaki zakłada fabryka, niekoniecznie może odpowiadać naszym preferencjom, umiejętnościom, czy przeznaczeniu nart. Nowoczesne, taliowane narty oraz współczesna, cięta jazda, oparta na głębokim wychyleniu do środka skrętu, sprawiają, że optymalny kąt ostrzenia jest mniejszy niż 90 stopni. Przyjmuje się, że amatorzy powinni mieć narty naostrzone na kąt 88-89 stopni, chyba, że mowa o znakomicie jeżdżących narciarzach, którzy w swoich slalomkach powinni mieć kąt boczny 87 stopni. Każde ostrzenie nart kończymy polerowaniem krawędzi na mokro pilnikami diamentowymi.
- Tuning krawędzi – to podwieszenie krawędzi od spodu, zgodnie z preferencjami. Polecam amatorski kąt 0,5 st. Ja tuning wykonuję tylko pilnikami diamentowymi, gdyż chodzi tylko o założenie kąta na samym rancie krawędzi, nie na całej szarości.
- Doprowadzamy do ładu ślizg narty. W tym miejscu warto porównać ślizg do nowej opony, na której widnieją „włoski”, stanowiące warstwę ochronną. Analogicznie, na spodach naszych nart znajdują się polietylenowe „mikro-włoski”, które należy usunąć. Wykonuje się to dwuetapowo: najpierw mechaniczne (szczotkując narty geowłókniną Fibertex, na zmiane z miedzianą szczotką), następnie termiczne (smarując ślizgi twardym smarem, który uniesie pozostałe „mikro-włoski”, dzięki czemu bardzo łatwo ściągniemy je cykliną razem z zastygniętym smarem). Następną czynnością, której dokonujemy serwisant, jest wielokrotne smarowanie nart „na gorąco”, dzięki czemu po pierwsze czyścimy jeszcze na gorąco strukturę, po drugie natłuszczamy oraz zabezpieczamy ją przed utlenieniem. „Uczymy” je obficie chłonąć smar.
- Wygrzewanie nart, o którym pisze WW. Do tego służy termopokrowiec. Smarujemy narty na gorąco specjalnym smarem bazowym (bardzo miękkim), następnie umieszczamy je w termopokrowcu na kilka godzin. Narty chłoną parafinę w stałej temperaturze 60 st. – dzięki temu jest ona w postaci płynnej i jest w stanie głębiej wniknąć w strukturę. Zastępuje to wielokrotne (mówi się o 10-ciokrotnym) smarowanie nart na gorąco. Dzięki takiemu zabiegowi narty wolniej się utleniają, są szybsze i znacznie lepiej chłoną smary. Wygrzane narty widać gołym okiem - tłuściutkie jak pupcia niemowlaczka ;)
Po takim zabiegu narty cyklinujemy, bardzo dokładnie szczotkujemy strukturę i aplikujemy na gorąco docelowy smar (ja zwykle smaruję średnią, fioletową bazą Briko Maplus). Jeśli narty mają podróżować, nie cyklinujemy.
Jak myślisz tak żyjesz....Dekalog FIS
Ośrodki narciarskie w których byłem: Stubai , Livigno , Saalbach , Maso Corto , Kaprun , Zell am See , Mlode Buky , Rohace Spalena , Białka Tatrzańska, Szczyrk, Nowa Osada, Wisła , Korbielów , Zakopane , Bukowina Tatrzańska , Wierchomla , Oravice , Chopok , Łomnica Tatrzańska , Splinderowy Młyn , Zuberec , Habovka , Hinterglemm , Leogang , Karpacz , Zieleniec , Istebna , Ustroń , Zwardoń , Koniaków , Zawoja , Rabka , Krynica Górska , Słotwiny.Ośrodki narciarskie w których bym chciał być: Kronplatz , Mayrhofen , Tux , Hintertux , Sölden , Obergurgl , Ischgl , Obertauern , Wolkenstein , Selva , Santa Christina , Sankt Ulrich , Arabba , Colfosco , Canazei , Cortina , Sulden , Cervinia , Zermatt , Samnaun ,St Moritz , Kappl , Espace Killy , Val Thorens , Les Deux Alpes , Tignes , i całe Dolomity czego życzę wszystkim fanom narciarstwa ....SkiTime.pl
Avatar użytkownika
Fun

Fanatyk
 
Posty: 1501
Obrazki: 0
Dołączył(a): 21 lut 2011, 18:16
Flagi narodowe:
Poland
Podziękował : 768 razy
Otrzymał podziękowań: 409 razy
Imię: Paweł
GG: 26362164
Narty: różne
Ulubiony stok: Tam gdzie biało...
Dni na nartach 2012/2013: 0
Dni na nartach 2013/2014: 0
Dni na nartach 2014/2015: 0

Re: Przygotowanie nowych nart.

Nieprzeczytany postprzez WW » 23 lis 2012, 09:45

skispa_pl napisał(a):Kąty ostrzenia to nie demagogia. Sorry, ale argument z nierównością podłoża to kula w płot. Ściankę krawędzi masz owszem 2mm, ale jakie masz ramię siły?


Witam

Ja wiem, że zbyt lotny nie jestem, ale nie rozumiem.
Jakie ramie i jakiej siły?
O ramieniu siły możemy mówić, gdy do dźwigni przykładamy jeden punkt podparcia i dwa punkty nacisku.
Gdzie w krawędzi tego szukać?
Ja widzę oś obrotu - krawędź i ramię czyli narty, do narciarza przypięte.
Gdzie drugi punkt nacisku?
I co to ma wszystko wspólnego z kątem krawędzi?
Pozdrawiam
WW
Avatar użytkownika
WW

Przyjaciel
 
Posty: 229
Obrazki: 0
Dołączył(a): 31 maja 2012, 14:56
Lokalizacja: Łódź
Flagi narodowe:
Poland
Podziękował : 14 razy
Otrzymał podziękowań: 106 razy
Imię: Wojtek
GG: 978858
Narty: Są: K2 Bolt 186 cm.
Ulubiony stok: Dolomity, Sella Ronda.
Dni na nartach 2012/2013: 0
Dni na nartach 2013/2014: 0
Dni na nartach 2014/2015: 0

Przygotowanie nowych nart.

Nieprzeczytany postprzez van » 26 lis 2012, 23:26

WW napisał(a):Ja wiem, że zbyt lotny nie jestem,

Z tym akurat bym sie spierał ;)

Ja też Ci tego nie wytłumaczę, ale w tej książce (wprawdzie nie jest ona o serwisowaniu) co Ci poleciłem jest dużo o różnego radzaju siłach, kątach, osiach itd...

Pozdrawiam
Avatar użytkownika
van

Fanatyk
 
Posty: 1084
Obrazki: 9
Dołączył(a): 21 lut 2011, 18:03
Lokalizacja: Poznań
Flagi narodowe:
Poland
Podziękował : 586 razy
Otrzymał podziękowań: 399 razy
Imię: Jacek
Narty: plastikowo-drewniane
Ulubiony stok: SkiArena Szrenica i wszystkie na których mogę pojeździć
Dni na nartach 2012/2013: 31
Dni na nartach 2013/2014: 19
Dni na nartach 2014/2015: 6

Re: Przygotowanie nowych nart.

Nieprzeczytany postprzez Hrynisz » 27 mar 2013, 18:39

Witam!

Chciałbym trochę zmodyfikować temat, ponieważ sądzę że nie ma potrzeby zakładania nowego.

Chodzi mi o przygotowanie nowych nart, ale komórkowych i tu zaczynają się schody, bo czytałem że komórki nie mają żadnego smaru zabezpieczającego, a krawędzie mają nadane 'jakieś' kąty.

Moje pytanie brzmi jak mam przygotować te narty do jazdy żeby nie zdzierać bez sensu krawędzi których i tak jest w komórkach mało.

Chodzi mi o D2 GS FIS Atomica ( piszę bo słyszałem że różne firmy wypuszczają z fabryk narty w różnym stopniu przygotowane)
Sezon 13/14 był krótki ...
za krótki :/
Avatar użytkownika
Hrynisz

Fannatyk
 
Posty: 162
Obrazki: 20
Dołączył(a): 31 paź 2011, 23:38
Lokalizacja: Przemyśl
Flagi narodowe:
Poland
Podziękował : 49 razy
Otrzymał podziękowań: 62 razy
Imię: Kamil
Narty: Rossignol Hero GS factory 195cm razy dwa ;)
W trakcje poszukiwania SL
Ulubiony stok: Arłamów, Laworta, Przemyśl, Gromadzyń, Rusinowa polana, Krompachy, Kluszkowce, Wierchomla, Zieleniec, Góra Kamieńsk, Druskienniki
Dni na nartach 2012/2013: 83
Dni na nartach 2013/2014: 78
Dni na nartach 2014/2015: 3

Re: Przygotowanie nowych nart.

Nieprzeczytany postprzez Fun » 29 mar 2013, 18:14

Nie wiem Kamilu co do ślizgów,ale krawędz trzeba traktować z większą atencją w przypadku komórek ;) ...co to kątów to możliwe że Atomic je nadał fabrycznie,a jeśli nie to zawsze zostaje nieśmiertelna pozycja do GS...88/0,5.
Jak myślisz tak żyjesz....Dekalog FIS
Ośrodki narciarskie w których byłem: Stubai , Livigno , Saalbach , Maso Corto , Kaprun , Zell am See , Mlode Buky , Rohace Spalena , Białka Tatrzańska, Szczyrk, Nowa Osada, Wisła , Korbielów , Zakopane , Bukowina Tatrzańska , Wierchomla , Oravice , Chopok , Łomnica Tatrzańska , Splinderowy Młyn , Zuberec , Habovka , Hinterglemm , Leogang , Karpacz , Zieleniec , Istebna , Ustroń , Zwardoń , Koniaków , Zawoja , Rabka , Krynica Górska , Słotwiny.Ośrodki narciarskie w których bym chciał być: Kronplatz , Mayrhofen , Tux , Hintertux , Sölden , Obergurgl , Ischgl , Obertauern , Wolkenstein , Selva , Santa Christina , Sankt Ulrich , Arabba , Colfosco , Canazei , Cortina , Sulden , Cervinia , Zermatt , Samnaun ,St Moritz , Kappl , Espace Killy , Val Thorens , Les Deux Alpes , Tignes , i całe Dolomity czego życzę wszystkim fanom narciarstwa ....SkiTime.pl

Za ten post autor Fun otrzymał podziękowanie od
Hrynisz
Avatar użytkownika
Fun

Fanatyk
 
Posty: 1501
Obrazki: 0
Dołączył(a): 21 lut 2011, 18:16
Flagi narodowe:
Poland
Podziękował : 768 razy
Otrzymał podziękowań: 409 razy
Imię: Paweł
GG: 26362164
Narty: różne
Ulubiony stok: Tam gdzie biało...
Dni na nartach 2012/2013: 0
Dni na nartach 2013/2014: 0
Dni na nartach 2014/2015: 0

Re: Przygotowanie nowych nart.

Nieprzeczytany postprzez Hrynisz » 29 mar 2013, 21:31

Fun napisał(a):Nie wiem Kamilu co do ślizgów,ale krawędz trzeba traktować z większą atencją w przypadku komórek ;) ...co to kątów to możliwe że Atomic je nadał fabrycznie,a jeśli nie to zawsze zostaje nieśmiertelna pozycja do GS...88/0,5.

Kąty najpierw sprawdzę kątownikiem żeby bez sensu nie zdzierać, myślę że jak ślizg potraktuje zmywaczem, cykliną, miedzianą szczotą i duuużą ilością miękkiego smaru to nic im nie będzie 8-)
Sezon 13/14 był krótki ...
za krótki :/
Avatar użytkownika
Hrynisz

Fannatyk
 
Posty: 162
Obrazki: 20
Dołączył(a): 31 paź 2011, 23:38
Lokalizacja: Przemyśl
Flagi narodowe:
Poland
Podziękował : 49 razy
Otrzymał podziękowań: 62 razy
Imię: Kamil
Narty: Rossignol Hero GS factory 195cm razy dwa ;)
W trakcje poszukiwania SL
Ulubiony stok: Arłamów, Laworta, Przemyśl, Gromadzyń, Rusinowa polana, Krompachy, Kluszkowce, Wierchomla, Zieleniec, Góra Kamieńsk, Druskienniki
Dni na nartach 2012/2013: 83
Dni na nartach 2013/2014: 78
Dni na nartach 2014/2015: 3

Następna strona

Powrót do Serwis sprzętu

 


  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Wyświetlone
    Ostatni post

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cookie solution